Monday, September 7, 2009

adaptari pentru dizabilitati



 

am un prieten care a fost de curand in vacanta la barcelona. a ramas uimit de cati oameni a vazut in carucior, pe strada, traind cat se poate de normal. si si-a dat seama ca sunt pe strada pentru ca le e usor, au toate conditiile sa iasa din casa si sa se simta bine si normal.
cati oameni in carucior ati vazut de curand pe strada, altfel decat impinsi de o ruda, cersind la vreun semafor? destul de putini, garantez.

am avut noroc sa imi iau carnetul de B fara probleme. varului meu i-au facut probleme ca e discromat, fara sa aiba nici un drept sa ii faca asta. nu imi place sa ma dau parte dintr-o "minoritate oprimata" ma mandresc ca ma descurc singur si nu imi place sa mi se spuna ca nu pot sau nu am voie sa fac ceva.

era evident ca nu aveam cum sa aflu despre prea multi motociclisti cu vreo dizabilitate prin romania. probabil ca sunt, dar slabe sanse sa ii gasesc eu. asa cam am inceput sa caut la vecini. google>disabled bikers. primul rezultat e national association for bikers with disabilities, cel mai mare site de tipul asta, sustinut de o organizatie din marea britanie pentru motociclisti cu dizabilitati. "nabd" acorda membrilor inclusiv subventii pentru modificari. pe forumul nabd lumea stie, si nu se sperie de lucuri din astea. au sectiuni cu modificari pentru oameni cu maini si picioare amputate, sectiune de trikes si chiar si o sectiune de schimb de manusi. daca nu ai mana stanga si ti-ai luat o pereche de manusi, poti sa schimbi manusa stanga cu cineva care are dreapta amputata. asa o sa aiba amandoi cate doua manusi bune :D

si asa am inceput sa invat despre ce adaptare mi s-ar potrivi: frana sau ambreiaj in dreapta la degetul mare, ambreiaj in dreapta sub frana fata, ambreiaj la picior, ambreiaj rotitor in stanga pentru ca tot am priza la stanga, frane legate in comun cu valva regulatoare care aplica 70% fata si 30% spatele.
ar mai fi si ambreiajele centrifugale ca rekluse si ar mai fi kliktronic, un schimbator electronic de viteze. dar astea erau clar over-budget.

No comments: